Grb Republike SlovenijeRepublika Slovenija
15 let slovenske državeEnglish

Predsedovanje Slovenije OVSE v letu 2005

Predsedovanje OVSE v letu 2005 je Slovenija začela z geslom 3 R ("revitalize, rebalance, reform" - ponovna oživitev, ponovna uravnoteženost, prenova). Ob prevzemu predsedovanja v začetku leta organizacija ni imela ne proračuna ne sprejetih lestvic prispevkov ne dogovora o nasledniku generalnega sekretarja. Z ustanovitvijo Skupine uglednih osebnosti in z njihovim poročilom je bila dana trdna podlaga za prenovo organizacije in povečanje njene učinkovitosti. Po končanem slovenskem predsedovanju je bilo moč ugotoviti, da so zastavljeni cilji doseženi v okviru mogočega, vzdušje sodelovanja se je bistveno izboljšalo, organizacija je spet zaživela, ima proračun, sprejete lestvice prispevkov, novega generalnega sekretarja in sprejet načrt za postopno prenovo oziroma krepitev.

Predsedujoči se je hitro odzival na izzive, ki so se pojavljali med letom (Ukrajina, Kirgizija, Uzbekistan) ter s svojim neumornim osebnim posredovanjem in obiskovanjem sodelujočih držav preprečil marsikatero krizo. Posebno pozornost smo namenjali stanjem v regijah, v katerih ni zagotovljen mir, in se s številnimi dejavnostmi in pobudami neutrudno ukvarjali s podedovanimi zamrznjenimi napetostmi (Kosovo, Gorski Karabah, Gruzija - Južna Osetija, Pridnestrje). Pri nekaterih je bil dosežen napredek v pogajanjih o mogočih rešitvah, kar je razvidno tudi iz sprejetih dokumentov.

Pri treh razsežnostih je bilo sprejetih 22 odločitev, kar je lepo število, tudi uravnoteženo, kar pomeni, da so s tem presežene ostre kritike držav SND o neuravnoteženosti delovanja iz leta 2004. S 13. Ekonomskim forumom OVSE, namenjen demografskim gibanjem, migracijam in integraciji oseb, ki pripadajo narodnim manjšinam, so Sloveniji kot predsedujoči OVSE s prevladujočo prednostno nalogo "migracije - integracije" uspela inovativna prizadevanja za povezovanje treh razsežnosti.

Pri človekovi razsežnosti je največji dosežek Ministrskega sveta OVSE soglasje o odločitvi o krepitvi učinkovitosti OVSE, ki v skladu z letos začeto razpravo o njegovi prenovi nalaga sodelujočim državam naloge, ki jih je treba opraviti v zvezi s prenovo v prihodnjih letih. Odločitev ohranja neodvisni status ODIHR pri opazovanju volitev in določa naloge za volitve v letu 2006. Preboj je bil dosežen tudi pri odločitvi o strpnosti in nerazlikovanju, uveljavljanju vzajemnega spoštovanja in razumevanja, v katero sta bili vključeni tudi tema o zavezništvu civilizacij in tema o vlogi civilne družbe in nevladnih organizacij. To je po mnenju številnih delegacij ena najpomembnejših odločitev in med drugim predvideva konference s tega področja vsaki dve leti. Tudi poskusni projekt o izobraževanju o človekovih pravicah, za katerega je dala pobudo Slovenija, je bil dobro sprejet, kar se je pokazalo tudi v podpori držav pri doseganju soglasja o tej odločitvi na ministrski ravni.

Ključen poudarek je dejavnostim OVSE na politično-vojaški razsežnosti dajalo izvajanje Strategije za soočanje z varnostnimi izzivi v 21. stoletju. Številne odločitve, ki jih je v zvezi s tem sprejel Ministrski svet, pričajo po eni strani o raznovrstnosti področja in strukturni zahtevnosti varnostnih izzivov, po drugi strani pa o pomembnem napredku pri sodelovanju te organizacije z drugimi mednarodnimi organizacijami pri spopadanju s temi izzivi.

Slovenija je bila dejavna na številnih področjih s strokovnjaki, donacijami in usklajevanjem nekaterih dejavnosti, kot je npr. izvajanje dokumenta o zalogah konvencionalnega streliva. Slovenija je bistveno pripomogla tudi k dogovoru o organizaciji seminarja o vojaških doktrinah. Dejavnosti na politično-vojaški razsežnosti so pokazale, da je Slovenija sposobna prispevati k upravljanju teh procesov z znanjem, izkušnjami in sredstvi. Pri delovanju na tem področju so dejavno sodelovali predstavniki številnih drugih ministrstev, npr. obrambno, notranje, finančno, pravosodno itd.

Slovensko predsedovanje OVSE je bilo zelo uspešno. Ne le, da smo v celoti izpolnili svoj načrt predsedovanja, dosežen je bil tudi glavni namen, zastavljen, ko smo pred leti sprejeli to nalogo. To je posledica podjetnosti in neumornega delovanja predsedujočega, to je ministra dr. Rupla osebno, in strokovne pomoči Stalnega predstavništva RS pri OVSE na Dunaju ter Projektne skupine OVSE na Ministrstvu za zunanje zadeve. Delovna zavzetost in dobro vzdušje v obeh skupinah in med njima sta bila glavna pogoja za uspeh. K njemu pa so s svojimi dejavnostmi pomembno prispevala tudi slovenska diplomatsko-konzularna predstavništva v tujini.

Slovenija se je s predsedovanjem OVSE in organizacijo Ministrskega zasedanja v Ljubljani v mednarodnem prostoru oblikovala kot sposobna partnerica, ki zna in zmore prispevati s svojimi pobudami in akcijami k poglabljanju stabilnosti v svetu in mednarodnega sodelovanja.

Ministrsko zasedanje je bilo po mnenju vseh udeležencev brez izjem zgledno organizirano, kar potrjuje slovenske organizacijske sposobnosti, pa tudi kaže civilizacijsko razvitost, ki jo je Slovenija dosegla. Po številnih neformalnih tujih ocenah na Ministrskem zasedanju v Ljubljani je bilo slovensko predsedovanje izrazito uspešno vsebinsko in organizacijsko in menda eno najboljših v zadnjem desetletju.

Vir: Ministrstvo za zunanje zadeve